Hellen Kloeze
Interim- verandermanager
De afgelopen 26 jaar heb ik, bedrijfskundige en ervaren leidinggevende en verandermanager, voor diverse bedrijven en organisatie in verschillende branches gewerkt. Eerst in loondienst en de afgelopen 7 jaar als zelfstandig ondernemer.
De rode draad door mijn CV is het opzetten en (bege)leiden van afdelingen en projecten, het ondersteunen van professionals in hun ontwikkeling en het verbeteren van klantgerichtheid en de samenwerking met collega’s en klanten.
'Onmogelijke projecten'
Mijn interesse voor 'onmogelijke projecten' ontstond toen ik van 2003 tot en met 2006 in Suriname woonde en voor CKC Kersten werkte. De directeur van dit concern gaf mij, hoofd business development, de opdracht om de stafafdelingen van hun drie bouwbedrijven samen te voegen. Om meerdere redenen was dit voor mij een leerzaam en leuk traject. Ik leerde het land waar ik toen pas een maand woonde en haar cultuur beter kennen en ervaarde in de praktijk wat verandermanagement inhoudt. Dat het essentieel is om medewerkers te betrekken bij het doel dat je als bedrijf dat je wil bereiken en bij de weg hier naar toe. En vooral ook, op welke manieren ik dat kan doen. Mijn enthousiasme voor verandertrajecten was geboren!
Dat anderen maar wat blij kunnen zijn dat met mijn voorliefde voor 'lastige' opdrachten, ervaarde ik bij Stedin. Mijn mede-MT-leden vroegen mij om problematieken in de in- en externe samenwerking met de aannemer en rondom sloop- en dijkversterkingstrajecten op te lossen en gaven mij de titel ‘chef onmogelijke projecten’.
Dergelijke opdrachten deed ik tot zeven jaar geleden in loondienst als onderdeel van mijn takenpakket. Omdat ik hier de meeste energie en plezier uit haal, besloot ik in 2017 om Hellen Kloeze Consulting op te richten en organisaties te helpen met hun 'onmogelijke projecten'.
Opdrachten
De afgelopen jaren heb ik diverse opdrachten gedaan, voor organisaties in verschillende branches. Van veranderopdrachten bij accountancykantoren en maatschappelijke organisaties, interimmanager bij een opleidingsinstituut en in het hoger onderwijs, tot cultuurveranderingen bij overheidsorganisaties. Mijn opdrachtgevers waarderen dat ik met alle betrokkenen in contact treed, heldere analyses maak en we gezamenlijk tot goede en werkbare veranderingen en oplossingen komen. Met als resultaat duidelijke processen, taak- en rolverdelingen, betere samenwerking, tevreden medewerkers en klanten, meer omzet en minder herstelwerkzaamheden.
Zakelijk Mediatior
Waar samengewerkt wordt of verandering nodig is, kunnen conflicten ontstaan. Tussen medewerkers of tussen een medewerker en diens leidinggevende. Wanneer er tegengestelde belangen zijn met oplopende emoties en het niet meer lukt om er samen uit te komen, kan mediation een efficiënt middel zijn. Om in dergelijke situaties partijen te begeleiden om conflicten op de werkvloer bespreekbaar te maken en hen te faciliteren om een duurzame oplossing te zoeken, ben ik tevens arbeidsmediator geworden. Dergelijke opdrachten doe ik apart van mijn interimmanagement opdrachten, zodat ik als mediator volledig onafhankelijk en onpartijdig kan zijn.
Privé
Plezier en energie halen uit wat ik doe is voor mij niet alleen zakelijk, maar ook privé belangrijk. Privé doe ik dat door regelmatig te sporten (tennis, golfen, skiën, hardlopen en duiken), te wandelen met mijn honden en tijd door te brengen met mijn gezin en vrienden. Daarnaast organiseer ik jaarlijks diverse activiteiten voor mijn straat om de bewoners, op een gezellige manier, met elkaar te verbinden.
Wil je meer over mij weten? Luister dan naar de 'popcorn principle podcast' aflevering waarin ondernemerscoach Noëlla de Jager mij intervieuwde.
Een overzicht van mijn 'onmogelijke projecten' kan je bekijken op mijn LinkedInpagina.